Senaste nytt / Nytt från Sydved

Stora Enso och Vogue Scandinavia vinner prestigefyllt designpris

Publicerad 2021-08-18

Stora Enso och Vogue Scandinavia har tilldelats det prestigefyllda designpriset Red Dot Design Award för det förnybara ekoförpackningskoncept som lanserades för att ersätta magasinens plastförpackning. Förpackningen är helt koldioxidneutral tack vare det förnybara och klimatsmarta råmaterialet och den energisnåla produktionen. Vogue Scandinavia lanserade sitt första nummer i augusti.

Modemagasinet belönades med Red Dot Award för enastående designkvalitet och kreativitet inom tävlingskategorin Brands & Communication. Red Dot Award är en av världens största designtävlingar och i år bedömdes runt 20 000 produkter och projekt.

Vinnarförpackningen finns i två upplagor – Normal Edition och Collectors’ Item Limited Edition, båda tillverkade av EnsocoatTM by Stora Enso.

Samtliga material är fiberbaserade och förnybara för att spegla Vogue Scandinavias engagemang för hållbarhet. Förpackningen ersätter den traditionella plastförpackningen runt tidningsmagasin.

Limited Edition-förpackningen består av en styv låda med mönster och prägling inspirerad av den svenska konstnären Hilma af Klint. Tidningen och förpackningen har designats för att sparas och förvaras i läsarnas bokhyllor. Det medföljande bokmärket uppmuntrar läsarna att läsa tidningen mer än bara en gång.

– Jag är väldigt nöjd med att Red Dot Award: Brands & Communication Design tilldelades de projekt som lyfter en av vår tids största utmaningar, säger professor Peter Zec på Red Dot.

Det är fantastiskt att Stora Enso och Vogue Scandinavia tar ställning och ansvar och ökar medvetenheten om de utmaningar som vi står inför idag. Tack vare den enastående kvaliteten på designen förmedlar projektet ett tydligt budskap som kan få människor att omvärdera sitt sätt att tänka.

2021 har designers, byråer och företag från hela världen anmält sina kreativa projekt och varumärken till Red Dot Award: Brands & Communication Design.

– Vogue Scandinavia lanserades med syftet att skaka om Nordens medielandskap och leda vägen när det gäller hållbarhet. Vi vill ta ett steg in i framtiden och modernisera hela konceptet kring magasinjournalistik för att visa att konsumenten inte bara läser, utan även upplever och tar del av magasinet, säger Martina Bonnier på Vogue Scandinavia, och fortsätter:

– Stora Enso är en perfekt samarbetspartner. De är verkligen nyskapande inom området koldioxidneutral förpackningsdesign.

– Vogue Scandinavia är en inspirationskälla eftersom de är banbrytande i allt de tar sig an. Deras ambitioner i kombination med vår expertis inom förpackningsdesign och hållbarhet bidrar till en grönare modebransch, säger David Ekberg, EVP Packaging Solutions på Stora Enso.

Foto: Stora Enso