Skogsbruk / Certifiering

Efterfrågan på certifierat virke ökar

Har du certifierat ditt skogsbruk? Om inte, kan det vara dags nu. Allt fler producenter och slutkunder ställer krav på certifierad träråvara och efterfrågan ökar. Ahlstrom-Munksjö, Kinnarps och Tetra Pak är några av de svenska företag som satt upp höga mål för framtiden.

Att bedriva ett ansvarsfullt skogsbruk handlar inte bara om miljön. Samtida hållbarhetsarbete tar också hänsyn till sociala aspekter och arbetsvillkor. Genom att följa internationellt etablerade certifieringar blir det möjligt för leverantörer och producenter att jobba enligt tydliga och gemensamma riktlinjer. För skogsråvara finns i dag två dominerande certifieringar, FSC® och PEFC™. Genom Sydveds paraplycertifiering kan du som skogsägare uppfylla båda.

Nya attityder

Inom Sydved ser vi en klart ökad efterfrågan på certifierad träråvara, konstaterar Sydveds skogsbruksutvecklare Thomas Höijer.

– Inte minst är det våra ägare, Ahlstrom-Munksjö och Stora Enso, som driver på utvecklingen. Två stora aktörer med ett aktivt hållbarhetsarbete och som dessutom har egna produkter med starka miljöprofiler – till exempel Stora Ensos MultiCopy-papper från Nymölla Bruk. Därför driver vi just nu ett projekt inom Sydved som syftar till att öka intresset för certifi ering bland våra skogsägare.

"Hållbarhet blir allt viktigare."

En grundläggande förklaring till den ökade efterfrågan är förändrade attityder i samhället. En ökad medvetenhet bland konsumenter, företag och offentlig förvaltning driver utvecklingen. Många större producenter har satt upp ambitiösa hållbarhetsmål och kopplat dem direkt till sina affärsplaner. Ahlstrom-Munksjö siktar på 70 procent FSC-certifierad massa i sina trävarubaserade produkter till 2018.

Kontorsmöbeltillverkaren Kinnarps har målet att allt trä som används i verksamheten ska vara FSC®-certifierat år 2020.

Kunder driver efterfrågan

För Ahlstrom-Munksjö står certifieringsfrågan högt upp på agendan. 80 procent av det material som företaget använder består av träfiber. Ur ett långsiktigt affärsperspektiv är det därför viktigt för Ahlstrom-Munksjö att få tillgång till fiber från ett ansvarsfullt skött skogsbruk.

Dekorpapper till möbelskivor och laminatgolv, luftfilter och elektrotekniskt papper är exempel på produkter från Ahlstrom-Munksjö som baseras på FSC®-certifierad massa. Massaveden från Sydveds leverantörer går främst till bruket i Aspa.

– Vårt åtagande gentemot kunden omfattar inte bara att leverera en produkt som uppfyller kraven på kvalitet, kostnad och leveranssäkerhet. Vi förväntas också möta kundens krav på att produkten har tillverkats på ett ansvarsfullt och hållbart sätt. Och våra kunder är väldigt tydliga med att de vill ha mer certifierad träråvara.

– I dag har många stora kända varumärken profilerat sig starkt inom hållbar utveckling och ansvarsfullt framtagna produkter. I mångt och mycket handlar det också om varumärkesvård, säger Anders Hildeman.

– Ska man vara lite krass så är ekonomi en stark drivkraft. Vi vill ju kunna sälja våra produkter även i fortsättningen. Men det handlar inte bara om ekonomi utan om värderingar. Jag märker att det finns en väldigt stark vilja inom vår organisation att jobba med hållbarhetsfrågor och resurshushållning. För många är det en samvetsfråga.

Ökad medvetenhet

Det här är en bild som bekräftas av Johanna Ljunggren som är miljöchef på Kinnarps.

– Vi väljer att jobba med FSC®-certifierad träråvara eftersom det är ett bra sätt för oss att ta ansvar för vår verksamhet. Träet är spårbart genom hela värdekedjan ända tillbaka till skogen och vi vet att det kommer från skogar som har brukats på ett ansvarsfullt sätt. Samtidigt ökar kraven från våra kunder, som i sin tur också har krav på sig. I dag miljöcertifieras många nya byggnader, till exempel enligt standarden LEED, vilket innebär att även möbler och annan inredning måste möta höga hållbarhetskrav. Även i samband med offentliga upphandlingar finns det i dag krav på att vi som leverantörer ska kunna dokumentera skogsråvarans ursprung. Det är alltså ett måste för att vi ska få vara med i affären, förklarar Johanna Ljunggren.

Globala variationer

Om Kinnarp ska nå sina mål så måste andelen FSC-certifierad råvara öka. Ännu så länge är den totala tillgången för liten – sedan kan svårigheterna variera beroende på vilken typ av material det gäller. FSC-certifierat skivmaterial är relativt lätt att få tag på, massivträkomponenter kan vara svårare. Men man ska också komma ihåg att det handlar om en lång värdekedja. Ibland kan det vara underleverantörer och mellanhänder som saknar certifiering och inte själva råvaran, poängterar Johanna Ljunggren.

För Ahlstrom-Munksjö, som också köper råvara på den globala marknaden, varierar tillgången med geografin.

– I Brasilien där man odlar eukalyptus är nästan allt skogsbruk certifi erat. I Västeuropa där vi har en hög andel privata skogsägare är certifieringarna färre och tillgången mer begränsad, säger Anders Hildeman.

Tetra Pak i bräschen

Svenska förpackningstillverkaren Tetra Pak är en av de svenska aktörer som går i bräschen för hållbar utveckling. Arbetet med certifierad träråvara inleddes redan för tio år sedan, berättar Tetra Paks miljödirektör Erik Lindroth.

– Vi lanserade världens första dryckeskartong tillverkad av FSC®-certifierad träråvara 2007. Sedan dess har vi arbetat aktivt med våra leverantörer och varit väldigt tydliga med att det är certifierad råvara som vi önskar.

– I vårt hållbarhetsarbete jobbar vi med hela värdekedjan vilket innebär att vi tar hänsyn till såväl själva råvaran som till förpackningens livscykelpåverkan och vad som händer med den när den är tom. Orsaken till att vi väljer FSC®-certifierad råvara, är att det ger våra kunder en bättre produkt samtidigt som det ger en möjlighet i hållbarhetskommunikationen, säger Erik Lindroth.

– Fördelen med FSC® är ju att det är en tredjepartsmärkning som tar hänsyn till både miljö och sociala aspekter. Det gör den till en utmärkt plattform i dialogen med olika intressenter och vårt mål är att vi på sikt enbart ska använda oss av certifierad träråvara.

Starkt argument

Hur ska jag då resonera som skogsägare? Måste jag certifiera mig för att veden inte ska bli osäljbar?

– Så länge du följer skogsvårdslagens krav kan du fortfarande sälja ocertifierad träråvara. Men hur länge till, går inte att svara på. Det är upp till kunderna och marknaden, konstaterar Thomas Höijer.

– För den skogsägare som redan idag använder sig av en skogsbruksplan för att effektivisera sitt skogsbruk är steget till certifiering inte särskilt långt. Vi har under lång tid arbetat med att visa god naturhänsyn vid avverkningarna och det är något som också syns när man åker utmed de svenska vägarna. Det kan handla om kantzoner mot vatten och odlingsmark, högstubbar till nyttoinsekterna och grövre levande träd på föryngringsytorna.

Men Thomas Höijer ser också andra värden med en enad och certifierad skogsägarkår.

– I dag har vi en situation där allt fler intressenter har synpunkter på det svenska skogsbruket – från myndigheter till politiker och lobbyorganisationer. Ju fler skogsägare som certifierar sig, desto större möjlighet har vi att visa att vi bedriver ett hållbart svenskt skogsbruk som tar hänsyn till både människa och miljö. Om man har certifierat sitt skogsinnehav är det med andra ord enkelt att argumentera.

Text: Amelie Bergman