Skogsbruk / Miljö och naturvård

Broar och mattor räddar skogens vatten

Publicerad 2019-01-11

Milda vintrar ökar risken för körskador i skogen. Noggrann planering av maskinernas körning i kombination med broar och mattor kan rädda skogens vatten. Här ger vi exempel på vanliga hjälpmedel vid Sydveds avverkningar.

​Ett förändrat klimat med regnigare höstar och mildare vintrar gör att det blir dålig eller helt utebliven tjäle i markerna. Bärigheten i skogen försämras och risken för körskador, och därmed påverkan på mark och vatten, ökar.

Sydved arbetar därför aktivt med att minska riskerna för körskador i skogen. Utbildning, noggrann planering, rätt metoder och hjälpmedel är några av åtgärderna för att ligga steget före.

Här visar vi några hjälpmedel som man kan använda vid avverkning och skotning i blöta marker och i närheten av vattendrag.

Stockmattor

Handlar det om kortare blöta passager, exempelvis nära bäckar och myrar, kan man använda stockmattor. En sektion (4,5 m lång och 85 cm bred) består av fem sågade bjälkar som skruvas ihop med en gängad stång. Är konstruerat av blocksågat timmer. På- och avfarten skyddas med ris.

Stockmattor är även utmärkta att använda när man ska passera diken för att undvika att dikets kanter och/eller botten skadas. Alla skador på vattenförande diken och bäckar är en källa till föroreningar i vattendraget nerströms och ska undvikas.

Timmerbroar

Vid överfart av en bäck, och marken på båda sidor är fast, kan man lägga grova stockar tvärs över bäcken. Sen rullar man ut klenare ved över och täcker med mycket ris. Är kanterna sanka är det bättre att lägga ett par grova stockar cirka en halvmeter från bäckkanten innan det tvärsgående rundvirket läggs på. Här använder man ofta bara material som finns på platsen; som timmer och massaved.

Kavelbro

Kavelbron används främst för att förstärka enkla vägar över sank mark. Kavelbron består av massavedsbitar lagda tätt intill varandra tvärs vägens riktning. På veden lägger man ris. Virkesbitarna fördelar belastningen av fordonets tyngd och hindrar det från att sjunka ner i marken.

Med relativt små volymer massaved kan man bygga bort risken för körskador över myrhalsar och kärr. I vissa fall kan det vara bra att lämna kavelbron för framtida bruk, inte minst för att förebygga körskador vid kommande skogsvårdsåtgärder.