Sydved.se / Ett aktivt skogsbruk / Skogsbilvägar och transport / Så blir skogsbilvägen en bra investering
Kunskap
Mattias Svensson, inköpare på Sydved, Kjell Johansson, markägare, Gert Nilsson, markägare och Johan Lönnblad, entreprenör.

Så blir skogsbilvägen en bra investering

Ett väl planerat vägnät ökar framkomligheten i din skog. Det är främst intressant när du gör åtgärder i skogen, men också för jakt, fiske och annat friluftsliv. En bra skogsbilväg minskar också kostnaderna vid framtida insatser i skogen.

Två skogsägare som precis investerat i nya vägar är Gert Nilsson i Håkentorp och Kjell Johansson i Ekhult. På plats är också Mattias Svensson, inköpare på distrikt Jönköping.

Vägkroppen följer landskapet

Vi börjar med att titta på Gert Nilssons nya väg, som är omkring kilometern lång. På plats träffar vi entreprenör Johan Lönnblad som håller på med vägens så kallade terrassering. Det innebär att bygga upp själva vägbanken med material som finns längs vägens sträckning, samt skapa diken och lägga ut trummor.

"Skogsbilvägen minskar kostnaderna
vid framtida insatser i skogen."

– Jag tar bort vegetation och stubbar, byter plats på materialet kan man säga. Ju ljusare och hårdare material, desto bättre. Sedan dikar jag och placerar ut trummor för att leda bort vatten.

Johan Lönnblad ser vägen som sitt avtryck och vill bygga vägar som smälter in fint i naturen, där vägkroppen följer landskapet.

– Jag vill inte skapa en onödigt hög vägbank, om den inte behövs. Bredden på vägen ska helst vara 4–4,5 meter där vägen är rak. I skarpa kurvor gärna någon meter till. Lastbilen ska aldrig behöva vara ute på kanterna. Hela vägen blir mer hållbar av detta. Även för avverkningssituationen när skogsmaskinerna ska ut i beståndet är det bra att vägens kanter inte är för höga. Och det där med väl tilltagna vändplaner, får vi inte heller glömma.

Hitta väglinjen

Fast egentligen började vägbygget för Gert Nilsson bra mycket tidigare än så här.

– Den här delen av fastigheten har varit svåråtkomlig, så jag pratade med Mattias om vad vi skulle göra inför kommande avverkningar. Vi kom fram till att en ny väg vore en god investering, berättar Gert Nilsson.

Mattias och Johan började med att grovplanera vägens sträckning. Det viktigaste i hela anläggningsarbetet är att hitta väglinjen, understryker Johan och fortsätter:

– Ta nytta av högpunkter. Hitta den torraste sträckningen. Välj fastmark. Undvik de stora hindren. Vägen ska ge tillgång till så mycket skogsmark med så lite vägbyggnation som möjligt.

– Det är så värdefullt med den här dialogen; jag ser skogen och Johan ser vad som finns i marken, konstaterar Mattias.

"Jag vill bygga vägar som smälter in fint i naturen,
där vägkroppen följer landskapet."

Huggning och grovläggning av vägen

När väglinjen har grovsnitslats söks samråd med Skogsstyrelsen, och efter klartecken därifrån är det dags att hugga väggatan.

Mattias erfarenhet är att vid lite grövre skog så brukar intäkten från virket i väggatan i många fall täcka kostnaden för vägbyggnationen. När Johan har grovlagt vägen väntar vila för att den ska få sätta sig.

– Minst några månader beroende på hur blött det är. Det är viktigt att den får torka ur. I drömfallet blir det sedan en riktig vinter, så att vägen fryser. Det är absolut bäst att grusa vägen då.

Vägkroppen är aldrig så känslig som första gången man grusar. Trycket blir stort när lastbilarna ska komma fram. Kan man grusa på vintern, eller för den delen vid en torrperiod, blir det effektivt kostnadsmässigt eftersom det inte behöver grusas extra bara för att grusbilarna ska kunna ta sig fram.

– Gruset ska ligga på ytan – om du har gjort arbetet med vägbanken rätt ska det inte behövas för vägens bärighet, förklarar Johan.

Vägbanken byggs med befintligt material från terrängen. Strävan är att få bort jord och få fram ljus sand och grus att bygga med 

Minskad körning i beståndet

Nu har vi förflyttat oss till Kjell Johansson, en bit bort i Ekhult. Där är det några veckor sedan Johan lade upp vägbanken och finjusterade vägen.

– Redan nu märker man hur den har börjat torka ur. Här kunde jag inte gå för någon vecka sedan, säger Kjell när vi tar en promenad på vägen.

– Den här vägen kommer att förkorta skotningsavstånden dramatiskt, aldrig längre än 200 meter. Och det är billigare att köra virke på lastbil än med skotare. Mitt motiv till skogsbilvägen är helt klart ekonomiskt. Det går inte att ligga och skota långt idag; det äter upp lönsamheten, säger Kjell Johansson.

– En välplanerad väg gör också att man vid avverkningen kan styra bort från känsliga områden i skogen, inflikar Mattias Svensson.

Plus för friluftslivet

Men det finns så klart också andra värden med en ny skogsbilväg. Johan Lönnblad ger exempel: – Fastigheten blir ju rakt igenom trevligare. För jakt, för picknicken med familjen, för bär- och svampplockning, när du ska ner till sjön och fiska. Pluseffekterna är många.

– I det korta perspektivet är en ny skogsbilväg givetvis en kostnad. I det långa en smart investering, som minskar kostnaderna vid framtida insatser i skogen, summerar Mattias.


Så här får du en bra skogsbilväg

  1. Bygg ordentliga vägar när du ändå bygger. Anlägg vägen i god tid innan avverkning. Då hinner den torka ut och sätta sig ordentligt. Snåla inte med underarbetet.
  2. Röj och rensa vid vägkanterna. Träd som hänger ner, grenar, stenar precis i vägkanten och liknande orsakar stora skador på lastbilarna och hindrar framkomligheten.
  3. En bra väg är välvd, som ett upp och nervänt u ungefär. Då rinner vattnet av. Välplanerade trummor, så att vattnet kan rinna under vägen, är också viktigt.
  4. Lägga upplagsplatsen för virke på plan, fast och torr mark. Platsen ska vara väl röjd från träd, grenar, buskar, stenar och liknande. Är det många sortiment? Gör upplagsplatsen så stor att det är enkelt att hålla isär dem.
  5. Be att få åka med i lastbilen nästa gång åkaren hämtar ditt virke. Då ser du vilken standard din bilväg håller. Och inte minst blir du varse hur stor den 24 meter långa lastbilen känns på den lilla skogsbilvägen.
  6. Se över "gamla" vägar. Sladda, buskröj, grusa och kantskär. Och överväg noga om du ska sätta bommar – risken är att vägen inte blir använd. Och åker du inte på vägen växer den igen...

Läs också om tillgänglighets- och framkomlighetsklasser
Läs mer om skogsbilvägar och transport

 

 

Mattias Svensson, inköpare på Sydved, Kjell Johansson, markägare, Johan Lönnblad, entreprenör och Gert Nilsson, markägare.
Trumma vid vägbygge.

Dela gärna artikeln

Är du skogsägare?​

Sydved köper virke av dig som äger skog i södra Sverige. Vi erbjuder också skoglig service och rådgivning.

Jag vi​​​ll ...​​
Just nu på Sydved.se
Kunskap Är du skogsägare och vill sälja ditt virke?

Vill du sälja ditt virke?

Är du skogsägare och vill sälja ditt virke? Kontakta då inköparen inom det område där du har din fastighet.

Möt Sydved JW Skogstjänst har investerat i ny skördare

JW Skogstjänst har investerat i ny skördare

​JW skogstjänst har i dagarna fått sin nya skördare, en John Deere 1270 G. Företaget består av Anders Talmark och Urban Wallström. Inköpare Håkan Johanson och Markus Moberg var ute och tittade på den nya investeringen.

Möt Sydved Sydved på besök på Linnéuniversitetet i Växjö

Sydved på besök på Linnéuniversitetet i Växjö

Sydved har gästat kursen skogsteknik på Linnéuniversitetet i Växjö, och lärt studenterna om hur Sydved arbetar med kedjan skogsägarmöte, drivningsplanering, avverkning och uppföljning.

Möt Sydved Sydved söker virkesinköpare till trakterna norr om Göteborg

Vi söker en virkesinköpare till trakterna kring Göteborg

​Sydveds satsar framåt och söker en utåtriktad virkesinköpare till trakterna norr och öster om Göteborg.

Inspiration Björnens päls är mycket tät och isolerande.

Pälsar på sig

​Med pälsen håller djuren värmen. Så sant. Men att den också  är viktig för att kommunicera och känna av sin omgivning är kanske inte lika välkänt. Välkommen in under pälsen!

Inspiration Saftigt bröd med filmjölk

Saftigt bröd med filmjölk

​​Vill du baka ett nyttigt och gott bröd med nötter och frukt, då har du hittat det rätta receptet. Lättbakat är det också; det är egentligen bara röra i hop smeten och sätta in brödet i ugnen.

Kunskap Spårlös avverkning – minimerar markskador och ger effektivare skotning

Spårlös avverkning – metod som skonar skogsmiljön

Med metoden Spårlös avverkning planeras avverkningen utifrån ett eller flera välplanerade basstråk inne i trakten som underlättar skotningen. På så sätt minimeras risken för markskador och maskinernas effektivitet ökar. Metoden används både i gallring och slutavverkning.

Kunskap

Följ en föryngringsavverkning av småländsk tall

​I november i år föryngringsavverkades det här tallbeståndet på en fastighet i Vaggeryd, söder om Jönköping. Det var ett förhållandevis gammalt tallbestånd som på vissa håll stått lite trångt, vilket gjort att medeldiametern var relativt klen.

Möt Sydved Dialogmöte längs en mycket lång skogsväg i Fritsla

Dialogmöte längs en mycket lång skogsväg i Fritsla

Johan Halldén, Sydvedare i Marks kommun, har träffat en av sina produktiongrupper och virkestransportören för att dryfta gemensamma frågor. En solig eftermiddag i slutet av januari mötte han proffsåkaren Henrik från Redslareds Skogstransport och gänget från PEB Skogsavverkning längs en mycket lång skogsbilväg i trakten av Fritsla.

Inspiration Levande trätak

Levande trätak

​Traditionellt är det kyrkostiften som har beställt när en äldre kyrka ska renoveras. På senare år har det dykt upp nya kunder och projekt. Tak och fasader av ekspån andas och lever och håller i minst 100 år, enligt Lars Brihall på Saljebygdens Tak- och fasadspån.

Möt Sydved Vänta inte till sista dagen!

Leveransvirke: vänta inte till sista dagen!

​Just nu rullar skogsindustrin på för högtryck och det råder medvind för produkter baserade på skogsråvara. Efterfrågan är för tillfället god på samtliga virkessortiment från bioenergi och massaved till sågbara sortiment. Detta innebär bra och höjda priser för dig som skogsägare.

Kunskap Skogsbrukets kretslopp – från föryngring till slutavverkning

Skogsbrukets kretslopp – från föryngring till slutavverkning

​Markberedning, plantering, röjning, gallring och avverkning – och sen markberedning
och plantering igen… Skogsbrukets kretslopp fortsätter i det oändliga och ger en unik
förnyelsebar råvara.

Möt Sydved Nu finns Mobilt BankID på Min skog

Nu finns Mobilt BankID för Min skog

​Nu lanserar vi Mobilt BankID på MIn skog, skogsägarens personliga sidor på sydved.se. Här ser du bland annat dina ut- och inbetalningar, fakturor och uppgifter om dina uppdrag hos Sydved. Även ditt senaste årsbesked finns här.

Möt Sydved Aktivt 4-17 omslag_Sida_01.jpg

Nygallrat, laserskanning och vinterutflykten i senaste Aktivt Skogsbruk

Bläddra och läs i senaste numret av Sydveds magasin Aktivt Skogsbruk, och få  fakta och inspiration till att bedriva ett aktivt skogsbruk.

Min skog – dina personliga sidor
Kunskap Gallring är vårt adelsmärke

Gallring är vårt adelsmärke

​Sydveds Gallringsakademi, en omfattande framtidssatsning för att vara främst inom gallring och driva utvecklingen i gallringsskogen.

Kunskap Fakta skogsbruk

Fakta skogsbruk

Ett aktivt skogsbruk skapar en värdefull skog. Här får du grundläggande fakta om viktiga åtgärder i din skog.

Vill du jobba på Sydved?
Därför Sydved Gallringsentreprenör sökes!

Gallringsentreprenör sökes!

​​Distrikt Kalmars norra delar utökar och vi söker därmed fler entreprenörer att samarbeta med i gallringsskogen.

Inspiration Blåmes

Blåmes

​Den lilla blåmesen är med sin blågula dräkt enkel att känna igen, på fågelborden eller allra  längst ute på en gren för att leta föda.

Registrera dig för Sydveds nyhetsbrev!
Kunskap Skogsbilvägar och transport

Fakta skogsbilvägar och transport

​För att kunna bruka din skog rationellt behöver du ha bra skogsbilvägar. Bland annat för att det underlättar det vid olika skogsskötselåtgärder och för att det lättare för virkesbilarna att lasta och hämta virket.

Kunskap Så här går virkesaffären på Sydved till

Så här går virkesaffären till

​Det ska vara enkelt att sälja skog till Sydved. Här kan du läsa om de olika stegen i virkesaffären. Från första kontakt till redovisning.

Möt Sydved Ny metod minskar betesskador av vilt

Ny metod minskar betesskador av vilt i skogen

​Det går att vända den negativa trenden med för lite tall och omfattande viltbetesskador i skogen. Det visar en ny metod som Skogsstyrelsen tagit fram tillsammans med skogsbranschen. Nu ska den framgångsrika satsningen spridas över landet.

Inspiration Yxan – på hugget genom årtusenden.

Yxan – på hugget genom årtusenden

På senare år har elverktygen formligen exploderat i omfattning och gamla beprövade lösningar har fått ge vika. Men vissa redskap är för bra, för grundläggande för att bytas ut. Ett av dem är yxan, en av mänsklighetens viktigaste uppfinningar någonsin.

Kunskap Nygallrat i två generationer.

Nygallrat i två generationer

​En förstagallring och en andragallring på uppdrag av femte och fjärde generationen. När familjen Wirsenius i Virserum ska gallra, går förtroendet till Sydved.

Möt Sydved Henrik Svensen investerar i ny maskin

Henrick Svensén investerar i ny maskin

​Henrick Svensén har investerat i en Eco Log 580D för slutavverkning. Första objektet är kört och Henrick är nöjd med resultatet.

Möt Sydved Följ Sydved på Instagram!

Följ Sydved på Instagram!

​Nu kan du följa Sydved på Instagram.

Inspiration Så läser du trädens årsringar

Så läser du trädens årsringar

​I trädens årsringar står tiden still. Ett redskapsskjul vid en kyrka i Småland som visar sig vara Sveriges äldsta träbyggnad. Har du någon gång studerat trädets årsringar är det sannolikt för att räkna ut trädets ålder. Sydved har gått under barken på stammen.

Kunskap Så här höjer vi nettot

Så höjer vi nettot i gallringen

Lägre kostnader för Sydved och entreprenören innebär högre netton för skogsägaren. Så höjer vi nettot på gallringen i framtiden.

Möt Sydved Vill du beställa trycksaker från Sydved?

Beställ trycksaker

Vill du beställa trycksaker från Sydved eller få en provprenumeration av Aktivt Skogsbruk?