Sydved.se / Ett aktivt skogsbruk / Skogsbilvägar och transport / Så blir skogsbilvägen en bra investering
Kunskap
Mattias Svensson, inköpare på Sydved, Kjell Johansson, markägare, Gert Nilsson, markägare och Johan Lönnblad, entreprenör.

Så blir skogsbilvägen en bra investering

Ett väl planerat vägnät ökar framkomligheten i din skog. Det är främst intressant när du gör åtgärder i skogen, men också för jakt, fiske och annat friluftsliv. En bra skogsbilväg minskar också kostnaderna vid framtida insatser i skogen.

Två skogsägare som precis investerat i nya vägar är Gert Nilsson i Håkentorp och Kjell Johansson i Ekhult. På plats är också Mattias Svensson, inköpare på distrikt Jönköping.

Vägkroppen följer landskapet

Vi börjar med att titta på Gert Nilssons nya väg, som är omkring kilometern lång. På plats träffar vi entreprenör Johan Lönnblad som håller på med vägens så kallade terrassering. Det innebär att bygga upp själva vägbanken med material som finns längs vägens sträckning, samt skapa diken och lägga ut trummor.

"Skogsbilvägen minskar kostnaderna
vid framtida insatser i skogen."

– Jag tar bort vegetation och stubbar, byter plats på materialet kan man säga. Ju ljusare och hårdare material, desto bättre. Sedan dikar jag och placerar ut trummor för att leda bort vatten.

Johan Lönnblad ser vägen som sitt avtryck och vill bygga vägar som smälter in fint i naturen, där vägkroppen följer landskapet.

– Jag vill inte skapa en onödigt hög vägbank, om den inte behövs. Bredden på vägen ska helst vara 4–4,5 meter där vägen är rak. I skarpa kurvor gärna någon meter till. Lastbilen ska aldrig behöva vara ute på kanterna. Hela vägen blir mer hållbar av detta. Även för avverkningssituationen när skogsmaskinerna ska ut i beståndet är det bra att vägens kanter inte är för höga. Och det där med väl tilltagna vändplaner, får vi inte heller glömma.

Hitta väglinjen

Fast egentligen började vägbygget för Gert Nilsson bra mycket tidigare än så här.

– Den här delen av fastigheten har varit svåråtkomlig, så jag pratade med Mattias om vad vi skulle göra inför kommande avverkningar. Vi kom fram till att en ny väg vore en god investering, berättar Gert Nilsson.

Mattias och Johan började med att grovplanera vägens sträckning. Det viktigaste i hela anläggningsarbetet är att hitta väglinjen, understryker Johan och fortsätter:

– Ta nytta av högpunkter. Hitta den torraste sträckningen. Välj fastmark. Undvik de stora hindren. Vägen ska ge tillgång till så mycket skogsmark med så lite vägbyggnation som möjligt.

– Det är så värdefullt med den här dialogen; jag ser skogen och Johan ser vad som finns i marken, konstaterar Mattias.

"Jag vill bygga vägar som smälter in fint i naturen,
där vägkroppen följer landskapet."

Huggning och grovläggning av vägen

När väglinjen har grovsnitslats söks samråd med Skogsstyrelsen, och efter klartecken därifrån är det dags att hugga väggatan.

Mattias erfarenhet är att vid lite grövre skog så brukar intäkten från virket i väggatan i många fall täcka kostnaden för vägbyggnationen. När Johan har grovlagt vägen väntar vila för att den ska få sätta sig.

– Minst några månader beroende på hur blött det är. Det är viktigt att den får torka ur. I drömfallet blir det sedan en riktig vinter, så att vägen fryser. Det är absolut bäst att grusa vägen då.

Vägkroppen är aldrig så känslig som första gången man grusar. Trycket blir stort när lastbilarna ska komma fram. Kan man grusa på vintern, eller för den delen vid en torrperiod, blir det effektivt kostnadsmässigt eftersom det inte behöver grusas extra bara för att grusbilarna ska kunna ta sig fram.

– Gruset ska ligga på ytan – om du har gjort arbetet med vägbanken rätt ska det inte behövas för vägens bärighet, förklarar Johan.

Vägbanken byggs med befintligt material från terrängen. Strävan är att få bort jord och få fram ljus sand och grus att bygga med 

Minskad körning i beståndet

Nu har vi förflyttat oss till Kjell Johansson, en bit bort i Ekhult. Där är det några veckor sedan Johan lade upp vägbanken och finjusterade vägen.

– Redan nu märker man hur den har börjat torka ur. Här kunde jag inte gå för någon vecka sedan, säger Kjell när vi tar en promenad på vägen.

– Den här vägen kommer att förkorta skotningsavstånden dramatiskt, aldrig längre än 200 meter. Och det är billigare att köra virke på lastbil än med skotare. Mitt motiv till skogsbilvägen är helt klart ekonomiskt. Det går inte att ligga och skota långt idag; det äter upp lönsamheten, säger Kjell Johansson.

– En välplanerad väg gör också att man vid avverkningen kan styra bort från känsliga områden i skogen, inflikar Mattias Svensson.

Plus för friluftslivet

Men det finns så klart också andra värden med en ny skogsbilväg. Johan Lönnblad ger exempel: – Fastigheten blir ju rakt igenom trevligare. För jakt, för picknicken med familjen, för bär- och svampplockning, när du ska ner till sjön och fiska. Pluseffekterna är många.

– I det korta perspektivet är en ny skogsbilväg givetvis en kostnad. I det långa en smart investering, som minskar kostnaderna vid framtida insatser i skogen, summerar Mattias.


Så här får du en bra skogsbilväg

  1. Bygg ordentliga vägar när du ändå bygger. Anlägg vägen i god tid innan avverkning. Då hinner den torka ut och sätta sig ordentligt. Snåla inte med underarbetet.
  2. Röj och rensa vid vägkanterna. Träd som hänger ner, grenar, stenar precis i vägkanten och liknande orsakar stora skador på lastbilarna och hindrar framkomligheten.
  3. En bra väg är välvd, som ett upp och nervänt u ungefär. Då rinner vattnet av. Välplanerade trummor, så att vattnet kan rinna under vägen, är också viktigt.
  4. Lägga upplagsplatsen för virke på plan, fast och torr mark. Platsen ska vara väl röjd från träd, grenar, buskar, stenar och liknande. Är det många sortiment? Gör upplagsplatsen så stor att det är enkelt att hålla isär dem.
  5. Be att få åka med i lastbilen nästa gång åkaren hämtar ditt virke. Då ser du vilken standard din bilväg håller. Och inte minst blir du varse hur stor den 24 meter långa lastbilen känns på den lilla skogsbilvägen.
  6. Se över "gamla" vägar. Sladda, buskröj, grusa och kantskär. Och överväg noga om du ska sätta bommar – risken är att vägen inte blir använd. Och åker du inte på vägen växer den igen...

Läs också om tillgänglighets- och framkomlighetsklasser
Läs mer om skogsbilvägar och transport

 

 

Mattias Svensson, inköpare på Sydved, Kjell Johansson, markägare, Johan Lönnblad, entreprenör och Gert Nilsson, markägare.
Trumma vid vägbygge.

Dela gärna artikeln

Är du skogsägare?​

Sydved köper virke av dig som äger skog i södra Sverige. Vi erbjuder också skoglig service och rådgivning.

Jag vi​​​ll ...​​

Nyheter Skogssverige 

Hämtar in feed...

Fler nyheter via RSS​​​​​​

Just nu på Sydved.se
Ingen kan gallring som vi

Ingen kan gallring som vi

​Just nu har vi ett starkt erbjudande för din gallring. För mer informationom vilka fördelar det innebär i just din skog är du välkommen att vända dig direkt till din Sydvedare. Klicka på kartan överst på sidan så hittar du din Sydvedare.

Stora Enso och Gasum ingår samarbete om att göra förnybar energi av spillvatten.

Satsning på biogas på Nymölla: förnybar energi av spillvatten

​Stora Enso och energibolaget Gasum bygger en biogasanläggning vid Stora Ensos pappersbruk i Nymölla. Anläggningen kommer att förvandla brukets spillvatten till förnybar energi.

Sydved söker en logistiker

​Vill du jobba i en framtidsbransch i ett av landets mest intressanta skogsföretag? Trivs du med att ha många olika kontakter och uppskattar ett varierande och fartfyllt jobb? Då kanske du är vår nya logistiker!

Sydved söker entreprenörer för avverkning.

Sydved söker entreprenörer för avverkning

​Sydved söker entreprenörer för avverkning i främst västra Blekinge. Avverkningarbetet i området avser gallring av barr och löv samt slutavverkning.

Artikelbild

Bland tomtar och troll i Bauerskogen

​Sagokonstnären John Bauer har mer än någon annan påverkat bilden av hur en svensk skog ska se ut. Med sina folkkära illustrationer för "Bland tomtar och troll" skildrade han skogens kraft och mystik på ett sätt som fortfarande förför.

Artikelbild

Nu är jakten i gång

Hösten börjar göra sitt intåg och i måndags drog älgjakten igång i de södra delarna av landet. I ett jaktlag i skogarna runt Älmhult är älgtjuren inte lovligt, men ett fotografi i farten förevigade händelsen.
Inspiration Äggmacka med avokado och chili

Äggmacka med avokado och chili

​Varför nöja sig med ett ägg rakt upp och ner? Gör lite mer av äggen i år! Testa äggmacka med avokade och chili.

Sydved: Tips och råd för dig som planterar i höst

Tips & råd för dig som höstplanterar

​Hann du inte med planteringen i våras? Ingen fara, på de flesta granmarker kan man plantera både höst och vår. Här ger vi dig några tips på hur du lyckas med planteringen.

Julgransskötsel i Degeberga

Julgransskötsel i Degeberga

Efter ett distriktsmöte gjorde distikt Hässleholm ett studiebesök hos Gunnars Granar i Degeberga. Tillsammans träffade distriktet Gunnar Göthner och besökte hans julgransodling som går under namnet Gunnars granar.​

Aktivt 4-17 omslag_Sida_01.jpg

Nygallrat med produktionsfokus och mat för jakten

Bläddra i Sydveds magasin Aktivt Skogsbruk, och få  fakta och inspiration till ett aktivt skogsbruk.

Film om gallring

​En viktig åtgärd i skogen är att gallra. I filmen berättar Sydveds skogsbruksutvecklare Anders Ehrenström om vilka fördelar det finns med att gallra och hur Sydved arbetar för att hålla inköpare och maskinförare uppdaterade i området.

Nyheter nära dig

Hämtar in nyheter...

Fler nyheter​​​​​​

Är du skogsägare och vill sälja ditt virke?

Vill du sälja ditt virke?

​Är du skogsägare och vill sälja ditt virke? Kontakta då inköparen inom det område där du har din fastighet.

Vill du jobba på Sydved?
Kunskap Fakta röjning

Fakta röjning

Röjning innebär att man glesar ut i bestånden så att de bäst lämpade träden får större möjlighet att växa och utvecklas. Höjer kvaliteten och värdet på skogen, samtidigt som ekonomin i efterföljande gallringar förbättras.

Instagram: En vacker höstdag i skogen
Gallring är vårt adelsmärke

Gallring är vårt adelsmärke

​Sydveds Gallringsakademi, en omfattande framtidssatsning för att vara främst inom gallring och driva utvecklingen i gallringsskogen.

Artikelbild

Fem snabba frågor med nya distriktschefen Mattias Sjödin

Möt Mattias Sjödin, ny distriktschef på distrikt Aspa. Ny på Sydved är han däremot inte, utan kommer senast från skogsbruksavdelningen i Jönköping.

Skogsdag i Ebbehult utanför Nybro. Skogsskötsel i fokus.

Skogsskötsel i fokus på skogsdag i Ebbehult

​Skogsskötsel och spår av sommarens torka var ämnen som engagerade besökarna på skogsdagen i Ebbehult den 28 september.

Sydved på Instagram: Nu 1000 följare!

1000 följare på Sydveds Instagram

​Nu firar vi att Sydved har fått 1000 följare på Instagram. Ett stort tack till alla som följer oss!

Artikelbild

Höstbetraktelse: Ibland gör det vackra ont

​Sydvedaren Tina delar med sig av sin betraktelse om hösten, och livet. På fritiden skriver hon bland annat i tidskriften Populär Poesi.

Skogsmård

Skogsmård

​Skogsmården finns i nästan hela Sverige och är nästan lika skicklig som ekorren på att klättra i träd och kasta sig mellan trädkronorna. Bäst trivs den i gammal skog där den både hittar skydd och varierad föda.

På Lugnås utanför Mariestad: Nygallrat med produktionsfokus

Nygallrat med produktionsfokus i Lugnås

​Med starkt produktionsfokus och åtta kilometers strandgräns mot Vänern är gallringen strategiskt viktig på Sjöberg. Rätt gallrad, i rätt tid får granen en rejäl skjuts i tillväxten och goda chanser att klara de friska vindarna. Möt  skogsägarna som gallrar tidigt för att få stabila bestånd.

Ljus framtid för skogsstudenter

Ljus framtid för skogsstudenter

​Stark konjunktur. Satsande industri. Ökad produktionskapacitet. Stora pensionsavgångar. Faktorer som tillsammans talar för att framtiden för dig som väljer en utbildning med skoglig inriktning är ljus. Attraktiva jobb på innovativa företag med etablerade varumärken väntar.