Sydved.se
Inspiration

 

Alfs båtbyggardröm blir verklighet

Alf Johansson hade sneglat på ekarna bakom huset ett bra tag. Åtminstone sedan han tog över föräldragården 1979. Hur de skulle kunna förverkliga hans dröm. För tre år sedan kände han att det var dags. Några ekar valdes med stor omsorg ut, sågades ner och fick torka. När jag besöker hans snickarverkstad har några ekplankor precis formats i det femte bordlagret på Alfs blivande 20-fotssnipa.

Alf har byggt båtar förr berättar han när vi kliver in bland sågar, verktyg och virke i snickarverkstaden i Idala utanför Kungsbacka. Det luktar av sågat trä och linolja. Rustikt.akter A.jpg

– Men det var faktiskt trettio år sedan. Två ekor blev det då. Målet var att bygga snipan innan pensionen. Det hann jag inte riktigt, men nu ska det finnas tid, säger Alf, som är pensionär sedan en tid tillbaka.

För alla som inte är så insatta i båtvärlden kan snipan beskrivas som en mindre bruksbåt för rodd eller segling. Utmärkande för båten är en spetsig för och något rundad akter. 

Båtbyggare och byggnadssnickare

I mitten av 1960-talet utbildade Alf Johansson sig till båtbyggare i Halmstad och fick sedan jobb på ett varv på Öckerö.

– Men jag hade bara jobbat där något år när plastbåten slog igenom på allvar. Det blev slutet för varvet där jag jobbade.

Yrkeskarriären gick vidare till byggnadssnickare. Hemma på gården har fritiden till stor del handlat om möbelsnickeri i den egna verkstaden. Den mesta inredningen i huset har han tillverkat själv.

– Såväl mitt yrke som min fritid har präglats av att bygga i trä. Helt klart är det materialet som ligger mig närmast. Det är liksom självklart.

Lång torktid för ek

Gården där Alf bor har varit i familjens ägo sedan 1700-talet och omfattar omkring 25 hektar skogsmark. Till 90 procent bestående av gran och så finns det lite löv, framförallt runt husen.

Sedan många år finns ett samarbete med Sydved och när det är insatser i skogen som ska göras rådgör han alltid med Sydved. Alf berättar att arbetet med snipan inleddes för tre år sedan när ekarna sågades ner.

– Det är viktigt att eken torkar under lång tid. Garvsyran måste ut ur virket och det måste torka i precis lagom takt så att det inte spricker.

«Jag tröttnar aldrig på det här, det är lika kul att komma ner till verkstaden och bygga varje gång.»

Parallellt med att ekarna sågades upp och torkade beställde Alf ritning, planerade materialval och byggde upp mallarna, det vill säga själva ramen som båten byggs kring.

-Jag fick bland annat vända mig till en firma i Danmark för att få tag i kopparnitarna som används för att foga samman bordlagren.När jag byggde ekorna för 30 år sedan fanns mycket av materialet i bygghandeln, men nu är det mer ovanligt.

Alf uppskattar att det kommer gå åt omkring 1100 kopparnitar och  totalt räknar han med tio, elva bordlager (antalet lager ekplankor från båtens skrov till reling). Nu har han hunnit ungefär halvvägs.

Värms upp for att formas

Varje del, varje ekplanka får gå igenom många timmars hantverk och omsorg. För att göra virket formbart basas det.

– Det innebär att jag eldar i en så kallad bastrumma så att virket värms upp till 90–95 grader. När det är "genomkokt" är det mycket formbart och kan fixeras med tvingar runt mallarna.

Därefter lannas och falsas (man skapar tät kontaktyta mellan de olika bordlagren) virket med speciella hyvlar. För att få det tätt används bland annat tjära i falsspåren.

Kopparnitarna kommer fram och knackas dit med ett speciellt mothåll. Dessutom försänks de för att senare kunna täckas med träplugg.

Nervös borrning

Till båtens för- och akterstäv användes en speciellt utvald stam med en kraftig gren för att skapa en stark "böj".

– Till bottenstockar och spant får det också gärna vara lite krumvuxet. Annars är det kvistrena plankor som jag vill ha, gärna långa längder, berättar Alf. Totalt räknar Alf med att båten kommer att väga omkring 800 kg.

– Motorn är redan inhandlad och inpassad. Att borra hål för propellern har väl varit det mest kritiska momentet hittills, manvill inte gärna förstöra den noga utvalda ekdelen.

Namnet klart sedan länge

Han beskriver arbetet som logiskt och harmoniskt.

– Man kan liksom inte hoppa över någonting, utan det är naturliga steg framåt i processen. Jag tröttnar aldrig på det här, det är lika  kul att komma ner till verkstaden och bygga varje gång.

Tur är det, totalt räknar Alf med att båten kommer kräva 1500–2000 timmar innan den är klar.

– Inredningen kommer nog att ta mest tid. Jag tänker mig att båten ska ha däck och ruff. Men innan vi är där ska bordlagren först och främst byggas klart, sedan mättas med linolja och lackas.

Vad ska båten heta?

– Eva II. Det är bestämt sedan länge. Det är hon som ska bjuda oss på kaffe alldeles strax, skrattar Alf. När båten är klar ska jag, Eva I och Eva II segla Göta kanal.

När blir det tror du?

2016, säger Alf och lämnar en kort paus innan fortsättningen:

– Är förhoppningen… Men det får ta den tid det tar. Det är roligt att vara noggrann.

Snipa
En typ av allmogebåt, en rodd- och segelbåt. Kännetecknande är en spetsig för och en något rundad akter. Längden på snipan är 4-8 meter. Kan vara öppna eller delvis försedda med däck.

Den skandinaviska snipan har sitt ursprung i vikingarnas klinkbyggda båtar och långskepp. Snipan har haft ett stort utbredningsområde från Östersjöns kuster till Nordsjön inklusive Färöarna och Island. Snipan användes traditionellt till fiske, transporter av olika slag med mera.

Dela gärna artikeln

Just nu på Sydved.se

Distrikt Jönköping söker entreprenörer för avverkning

Sydveds distrikt Jönköping söker entreprenörer för avverkning, i Jönköpings län och södra delarna av Östergötland. Arbetet i området avser både slutavverkning och gallring.
Artikelbild

Benchmarking mellan distrikten: klengallring och skogsbränsle

Lite för sällan får vi Sydvedare, fyllda med skoglig erfarenhet, tillfälle att utbyta erfarenheter och goda idéer i skogsskötselfrågor till nytta för ditt skogsbrukande. Helt nyligen gavs dock ett sånt tillfälle, då distrikt Älmhult gästade den östra delen av distrikt Hylte för att diskutera klengallring och uttag av skogsbränsle.
Tomtelycka och framtidstro på Skeinge Säteri

Tomtelycka och framtidstro på Skeinge Säteri

På Skeinge Säteri hade familjen Brunnström precis genomfört ett generationsskifte när ödet drog ur proppen. I valet mellan fritt fall och hårt arbete valde Katarina Brunnström det senare och nu är livspusslet på Skeinge omlagt. Annorlunda, men lika vackert.

Framgångsfaktorer för en lyckad slutavverkning

Framgångsfaktorer för en lyckad slutavverkning

Sakta rullar jag fram på skogsbilvägen. Och precis längs vägen ser jag Torgny Pettersson i sin skördare. Vi ska tillsammans med skogsägare Karl von Schewen och Sydveds inköpare Carl-Erik Ohlsson prata framgångsfaktorer i en lyckad slutavverkning.

Stenhuggerimuseet i Hunnebostrand. Varje stenhuggare hade sin uppsättning verktyg.

En tidsresa på stenhuggerimuseet i Hunnebostrand

​Det är en idyllisk sensommarmorgon i Hunnebostrand. Den smala vägen upp på berget bjuder inte bara på fina skärgårdsvyer. Den tar dig också med på en tidsresa. När du kliver in på Stenhuggerimuséet är det 1935. Och du ska börja dagens arbetspass…

Sundbergs Åkeri har gått över till det förnybara bränslet HVO.

HVO – klimatsmart bränsle som ger miljövänligare transporter

​Sundbergs Åkeri, som transporterar virke åt Sydved, har helt gått över till det förnybara bränslet HVO. Ett klimatsmart alternativ till fossil diesel som kommer att sänka lastbilarnas koldioxidutsläpp med upp till 90 procent.

Rökt vilt på helgmenyn

Rökt vilt på helgmenyn

​Förr rökte man köttet eller fisken för att maten skulle hålla längre. Nuförtiden väljer vi rökt mat för den goda smakens skull. Här tipsar vi om tillbehören som ger det lilla extra till det rökta och vilda!  

Nu byggs höghus i korslimmat trä

Nu byggs höghus i korslimmat trä

​Trä är framtidens byggmaterial, som i många fall är överlägset betong. Inte minst för att bygga hus i trä går fortare, är tystare och belastar miljön mindre. Stora Enso satsar nu på korslimmat trä, CLT, en byggprodukt som kan användas för att bygga höghus i trä.

Aktivt 4-17 omslag_Sida_01.jpg

Nygallrat med produktionsfokus och mat för jakten

Bläddra i Sydveds magasin Aktivt Skogsbruk, och få  fakta och inspiration till ett aktivt skogsbruk.

Är du skogsägare och vill sälja ditt virke?

Vill du sälja ditt virke?

​Är du skogsägare och vill sälja ditt virke? Kontakta då inköparen inom det område där du har din fastighet.

Vill du jobba på Sydved?
Morgonen gryr på älgpasset i Harshult
Sydveds VD Lars gabrielsson var en av föredragshållarna på skogskvällen i Hässleholm.

Välbesökt skogskväll i Hässleholm

​Torsdagen den 8 november hölls en skogskväll i Hässleholm. ​Ett hundratal personer kom till Sydveds skogskväll i Hässleholm, som ägde rum på kulturhuset.​

Fakta skogsbränsle

Fakta skogsbränsle

​Biobränsle är ett miljömässigt uthålligt bränsle som mer och mer ersätter olja och kol för uppvärmning och elproduktion. Med stor sannolikhet kommer vi i framtiden att se en ökad efterfrågan av denna energikälla.

Rödräven är en duktig jägare.

Rödräv

​Här har vi en duktig jägare som mättar magen med åkersorkar, fåglar, harar och emellanåt ett och annat rådjur. Och kanske är det rävens skicklighet som jägare som ligger till grund för talesätten en räv bakom örat och listig som en räv. Konstateras kan i alla fall att räven är ett av de vilda djur som tilldragit sig störst intresse i folktron.

Skogen konung

Skogens konung

​En mycket ståtlig herre vilar ut i mossan. ​Denna granna tjur sågs i Härna. Kan han ha överlevt jakten?

Gallring är vårt adelsmärke

Gallring är vårt adelsmärke

​Sydveds Gallringsakademi, en omfattande framtidssatsning för att vara främst inom gallring och driva utvecklingen i gallringsskogen.

Artikelbild

Spår från en gammal järngruva

Sydvedaren Daniel Axelsson gjorde en ovanlig upptäckt i trakterna kring Ramkvilla. Insprängt bland träden hittade han tunnel eller en så kallad "stollgång".

Film om gallring

​En viktig åtgärd i skogen är att gallra. I filmen berättar Sydveds skogsbruksutvecklare Anders Ehrenström om vilka fördelar det finns med att gallra och hur Sydved arbetar för att hålla inköpare och maskinförare uppdaterade i området.

Skogskväll med inslag av energi och ekonomi i Bottnaryd.

Skogskväll i Bottnaryd

Torsdagen den 8 november anordnades en välbesökt skogskväll i Bottnaryd, med inslag av ekonomi och energi. Uppemot hundra skogsägare från närområdet strålade samman under denna kväll.