Sydved.se
Kunskap
Mattias Svensson, inköpare på Sydved, Kjell Johansson, markägare, Gert Nilsson, markägare och Johan Lönnblad, entreprenör.

Så blir skogsbilvägen en bra investering

Ett väl planerat vägnät ökar framkomligheten i din skog. Det är främst intressant när du gör åtgärder i skogen, men också för jakt, fiske och annat friluftsliv. En bra skogsbilväg minskar också kostnaderna vid framtida insatser i skogen.

Två skogsägare som precis investerat i nya vägar är Gert Nilsson i Håkentorp och Kjell Johansson i Ekhult. På plats är också Mattias Svensson, inköpare på distrikt Jönköping.

Vägkroppen följer landskapet

Vi börjar med att titta på Gert Nilssons nya väg, som är omkring kilometern lång. På plats träffar vi entreprenör Johan Lönnblad som håller på med vägens så kallade terrassering. Det innebär att bygga upp själva vägbanken med material som finns längs vägens sträckning, samt skapa diken och lägga ut trummor.

"Skogsbilvägen minskar kostnaderna
vid framtida insatser i skogen."

– Jag tar bort vegetation och stubbar, byter plats på materialet kan man säga. Ju ljusare och hårdare material, desto bättre. Sedan dikar jag och placerar ut trummor för att leda bort vatten.

Johan Lönnblad ser vägen som sitt avtryck och vill bygga vägar som smälter in fint i naturen, där vägkroppen följer landskapet.

– Jag vill inte skapa en onödigt hög vägbank, om den inte behövs. Bredden på vägen ska helst vara 4–4,5 meter där vägen är rak. I skarpa kurvor gärna någon meter till. Lastbilen ska aldrig behöva vara ute på kanterna. Hela vägen blir mer hållbar av detta. Även för avverkningssituationen när skogsmaskinerna ska ut i beståndet är det bra att vägens kanter inte är för höga. Och det där med väl tilltagna vändplaner, får vi inte heller glömma.

Hitta väglinjen

Fast egentligen började vägbygget för Gert Nilsson bra mycket tidigare än så här.

– Den här delen av fastigheten har varit svåråtkomlig, så jag pratade med Mattias om vad vi skulle göra inför kommande avverkningar. Vi kom fram till att en ny väg vore en god investering, berättar Gert Nilsson.

Mattias och Johan började med att grovplanera vägens sträckning. Det viktigaste i hela anläggningsarbetet är att hitta väglinjen, understryker Johan och fortsätter:

– Ta nytta av högpunkter. Hitta den torraste sträckningen. Välj fastmark. Undvik de stora hindren. Vägen ska ge tillgång till så mycket skogsmark med så lite vägbyggnation som möjligt.

– Det är så värdefullt med den här dialogen; jag ser skogen och Johan ser vad som finns i marken, konstaterar Mattias.

"Jag vill bygga vägar som smälter in fint i naturen,
där vägkroppen följer landskapet."

Huggning och grovläggning av vägen

När väglinjen har grovsnitslats söks samråd med Skogsstyrelsen, och efter klartecken därifrån är det dags att hugga väggatan.

Mattias erfarenhet är att vid lite grövre skog så brukar intäkten från virket i väggatan i många fall täcka kostnaden för vägbyggnationen. När Johan har grovlagt vägen väntar vila för att den ska få sätta sig.

– Minst några månader beroende på hur blött det är. Det är viktigt att den får torka ur. I drömfallet blir det sedan en riktig vinter, så att vägen fryser. Det är absolut bäst att grusa vägen då.

Vägkroppen är aldrig så känslig som första gången man grusar. Trycket blir stort när lastbilarna ska komma fram. Kan man grusa på vintern, eller för den delen vid en torrperiod, blir det effektivt kostnadsmässigt eftersom det inte behöver grusas extra bara för att grusbilarna ska kunna ta sig fram.

– Gruset ska ligga på ytan – om du har gjort arbetet med vägbanken rätt ska det inte behövas för vägens bärighet, förklarar Johan.

Vägbanken byggs med befintligt material från terrängen. Strävan är att få bort jord och få fram ljus sand och grus att bygga med 

Minskad körning i beståndet

Nu har vi förflyttat oss till Kjell Johansson, en bit bort i Ekhult. Där är det några veckor sedan Johan lade upp vägbanken och finjusterade vägen.

– Redan nu märker man hur den har börjat torka ur. Här kunde jag inte gå för någon vecka sedan, säger Kjell när vi tar en promenad på vägen.

– Den här vägen kommer att förkorta skotningsavstånden dramatiskt, aldrig längre än 200 meter. Och det är billigare att köra virke på lastbil än med skotare. Mitt motiv till skogsbilvägen är helt klart ekonomiskt. Det går inte att ligga och skota långt idag; det äter upp lönsamheten, säger Kjell Johansson.

– En välplanerad väg gör också att man vid avverkningen kan styra bort från känsliga områden i skogen, inflikar Mattias Svensson.

Plus för friluftslivet

Men det finns så klart också andra värden med en ny skogsbilväg. Johan Lönnblad ger exempel: – Fastigheten blir ju rakt igenom trevligare. För jakt, för picknicken med familjen, för bär- och svampplockning, när du ska ner till sjön och fiska. Pluseffekterna är många.

– I det korta perspektivet är en ny skogsbilväg givetvis en kostnad. I det långa en smart investering, som minskar kostnaderna vid framtida insatser i skogen, summerar Mattias.


Så här får du en bra skogsbilväg

  1. Bygg ordentliga vägar när du ändå bygger. Anlägg vägen i god tid innan avverkning. Då hinner den torka ut och sätta sig ordentligt. Snåla inte med underarbetet.
  2. Röj och rensa vid vägkanterna. Träd som hänger ner, grenar, stenar precis i vägkanten och liknande orsakar stora skador på lastbilarna och hindrar framkomligheten.
  3. En bra väg är välvd, som ett upp och nervänt u ungefär. Då rinner vattnet av. Välplanerade trummor, så att vattnet kan rinna under vägen, är också viktigt.
  4. Lägga upplagsplatsen för virke på plan, fast och torr mark. Platsen ska vara väl röjd från träd, grenar, buskar, stenar och liknande. Är det många sortiment? Gör upplagsplatsen så stor att det är enkelt att hålla isär dem.
  5. Be att få åka med i lastbilen nästa gång åkaren hämtar ditt virke. Då ser du vilken standard din bilväg håller. Och inte minst blir du varse hur stor den 24 meter långa lastbilen känns på den lilla skogsbilvägen.
  6. Se över "gamla" vägar. Sladda, buskröj, grusa och kantskär. Och överväg noga om du ska sätta bommar – risken är att vägen inte blir använd. Och åker du inte på vägen växer den igen...

Läs också om tillgänglighets- och framkomlighetsklasser
Läs mer om skogsbilvägar och transport

 

 

Mattias Svensson, inköpare på Sydved, Kjell Johansson, markägare, Johan Lönnblad, entreprenör och Gert Nilsson, markägare.
Trumma vid vägbygge.

Dela gärna artikeln

Just nu på Sydved.se
Artikelbild

Nygallrat utanför Brösarp

Gyllebo Skogsentreprenad har gjort en tredje gallring i ett tallbestånd utanför Brösarp.
Ny trend: Nu återupptäcker vi utflykten

Ny trend: Nu återupptäcker vi utflykten

​Under 2000-talet har allt färre svenskar rört sig i skog och mark. Men nu vänder trenden. Friluftsfrämjandet noterar en rekordökning i medlemsantalet och barnen står på kö till Skogsmulle. Det är dags att återupptäcka utflykten!

Intervju med Sanna Gudmunsson, student från Stora Segerstad

Intervju med Sanna Gudmunsson, student från Stora Segerstad

Strax före jul var Stora Segerstad-studenten Sanna Gudmundsson på praktik hos oss på distrikt Älmhult. Sanna fick då följa med oss ut i skog och mark för att se och uppleva stora delar av en vanlig arbetsvardag.
Vill du gå en grundkurs i att äga skog?

Vill du gå en grundkurs i att äga skog?

Vill du få en större inblick i ditt skogsägande? Då kan du passa på och gå en grundkurs i att äga skog. Sydveds Fredrik Samuelsson är en av föredragshållarna under fem innehållsrika sommardagar i Hjortseryd.
Mustig gulaschsoppa

Mustig gulaschsoppa

Efter en härlig tur i skidspåret eller en rask promenad i skogen kan man behöva fylla på energin. Njut av en mustig gulaschsoppa med doft av kummin efter välförrättat värv.

Artikelbild

Spår av varg i nysnön

En snöig morgon i januari såg Sydveds inköpare Christer Olsson dessa tydliga spår av varg precis framför sin bil.
Minst 500 000 skogskubikmeter fälldes av Alfrida

Minst 500 000 skogskubikmeter fälldes av Alfrida

Stormen Alfrida fällde minst 500 000 skogskubikmeter skog visar Skogsstyrelsens första övergripande inventering. Hårdast drabbat är Stockholms län.
Se upp för granbarkborren i vår!

Se upp för granbarkborren i vår!

Allt tyder på att vi under 2019 får hantera omfattande angrepp av granbarkborren i södra Sverige. Nu är barkborrarna invintrade, men för att ligga steget före och kunna agera snabbt i vår kan du som skogsägare redan i vinter kartlägga områden i din skog där du upptäckt angrepp av barkborren.
Hannah Elversson – med passion för jakt

Hannah Elversson – med passion för jakt

​Jakten intresserar allt fler i Sverige. Hannah Elversson är en av dem som längtar efter att jaktsäsongen ska dra i gång. "Det är en speciell känsla av frihet blandat med spänning när man sitter där på jaktpasset hundra procent fokuserad och väntar", säger hon.

2,5 miljoner kubikmeter skog angripet av granbarkborren i Götaland.

Skogsstyrelsen: 2,5 miljoner kubikmeter skog angripet av granbarkborren i Götaland

Efter den torra sommaren har granbarkborren angripit cirka 2,5 miljoner kubikmeter skog i södra Sverige. Det visar resultaten från inventeringar som Skogsstyrelsen och skogsbruket gjort. Omfattningen är med god marginal den största som någonsin mätts upp i en inventering i Götaland och därför är det nu viktigt att skogsägarna agerar för att begränsa skadorna.
Är du skogsägare och vill sälja ditt virke?

Vill du sälja ditt virke?

​Är du skogsägare och vill sälja ditt virke? Kontakta då inköparen inom det område där du har din fastighet.

Vill du jobba på Sydved?
Gallring är vårt adelsmärke

Gallring är vårt adelsmärke

​Sydveds Gallringsakademi, en omfattande framtidssatsning för att vara främst inom gallring och driva utvecklingen i gallringsskogen.

Morgonen gryr på älgpasset i Harshult

Virkesköpare till distrikt Falköping: Vill du bli en Sydvedare?

Sydved satsar framåt och söker nu två virkesköpare till områdena kring Tidaholm och Borås, inom distrikt Falköping.
Sommarjobba på Sydved sommaren 2019?

Vi söker sommarjobbare till Sydved!

Vill du jobba på Sydved i sommar? Nu söker vi ett antal sommarjobbare till våra distriktskontor. Ett jobb som kan ge dig värdefull erfarenhet och viktiga kontakter för framtiden.
Sydved söker affärsdriven virkeschef

Sydved söker affärsdriven virkeschef

Sydveds virkeschef går efter många år på företaget i pension efter sommaren 2019. Vi söker nu hans efterträdare. Rätt person ges en utvecklande roll med stora möjligheter att påverka verksamheten vid ett av landets mest intressanta skogsföretag.

Distrikt Jönköping söker entreprenörer för avverkning

Sydveds distrikt Jönköping söker entreprenörer för avverkning, i Jönköpings län och södra delarna av Östergötland. Arbetet i området avser både slutavverkning och gallring.

Film om gallring

​En viktig åtgärd i skogen är att gallra. I filmen berättar Sydveds skogsbruksutvecklare Anders Ehrenström om vilka fördelar det finns med att gallra och hur Sydved arbetar för att hålla inköpare och maskinförare uppdaterade i området.