Aktuellt / Senaste nytt

Stora Enso i samarbete för fiberbaserade flaskor

Publicerad 2021-05-11

Stora Enso och förpackningsteknikföretaget Pulpex ingår samarbete för att industrialisera produktionen av miljövänliga pappersflaskor och -behållare av träfibermassa. De förnybara produkterna möjliggör ett alternativ till PET-plast och glas. Det exklusiva samarbetet drar nytta av Stora Ensos teknologi inom formpressad fiber och möjligheten att konvertera slutprodukter i industriell skala.

Samarbetsavtalet har slutits exklusivt mellan Stora Enso och Pulpex, ett företag inom hållbar förpackningsteknik grundat av Diageo (producenten av Johnnie Walker, Smirnoff och Guinness) och Pilot Lite (ett Venture Management-bolag). Målet med samarbetet är storskalig industriell produktion av pappersflaskor och -behållare som är förnybara, återvinningsbara och biologiskt nedbrytbara. Flaskor och behållare tillverkade av formpressad fibermassa från hållbara källor medför ett avsevärt lägre klimatavtryck jämfört med glas och PET.

Träfibermassa maskinpressas till tredimensionell form

En formpressad fiber-produkt tillverkas genom att olika typer av träfibermassa maskinpressas till en tredimensionell form. Just nu fokuserar samarbetet på att utveckla en snabb produktionslinje som förväntas kunna driftsättas under 2022.

– Vi ser stor potential i att kunna kombinera Pulpex kompetens inom produktutveckling med våra möjligheter till industriell produktion, säger Sohrab Kazemahvazi på Stora Enso. Det här samarbetet är ett viktigt steg för att kunna lansera ett hållbart alternativ till flaskor och behållare i plast, med samma användaregenskaper som traditionella dryckesförpackningar.”

Pappersflaskor för globala varumärken

Med hjälp av Stora Ensos formpressade fiber-material kommer Pulpex att producera pappersflaskor för en mängd globala varumärken. Användningsområdena kan vara hushålls- och hygienprodukter, drycker med och utan alkohol, samt flytande livsmedel. All Stora Ensos träfibermassa kommer från hållbara, certifierade källor. Pulpex-flaskan går att anpassa med hjälp av gravering, etikettering och tryck baserat på enskilda varumärkens behov.

Den globala dryckesförpackningsmarknaden uppgår till runt 117 miljarder USD, och beräknas växa med 4,5 % och nå upp till 170 miljarder USD år 2027. Globalt sett ökar plastförpackningarna för närvarande med i genomsnitt 5 % per år och utgör runt 40 % av världens dryckesförpackningar.

Text och foto: Stora Enso