Aktuellt / Senaste nytt

Globala trender som påverkar skogsnäringen

Publicerad 2019-08-16

Världen förändras, det har den alltid gjort. Och när världen och människors livsstilar förändras gör också deras behov och efterfrågan på varor och tjänster detsamma. Vi har gjort en spaning på några stora globala trender och sett hur de kan påverka skogsnäringen.

Att vi står inför en stor uppgift att bromsa den globala uppvärmningen kan inte ha undgått någon. Mellan år 1880 och 2012 har världens genomsnittstemperatur ökat med 0,85° grader. På lång sikt kommer den globala uppvärmningen att ställa till stora problem.

Klimatförändringarna påverkar våra attityder och förändrar våra konsumtionsmönster. 45 procent av konsumenterna sa i en undersökning att de vill undvika varumärken som inte agerade för att minska sina koldioxidutsläpp (källa: Carbon Trust). Den moderna konsumenten bryr sig inte bara om vad han eller hon köper, utan också hur det är tillverkat.

Med förnyelsebar skogsråvara som bas i material och produkter minskar man sina utsläpp av koldioxid jämfört med material och produkter baserade på fossila bränslen och andra icke förnybara material. Dessutom kan biomassa ersätta icke förnybara material för en klimatvänligare energiproduktion.

Vi blir fler och allt fler får det bättre

Enligt FN väntas jordens befolkning öka till 8 miljarder till år 2025 (idag är vi 7,3 miljarder människor). Det kommer innebära både en ökad konsumtion och ett ökat tryck på vår redan pressade planet.

Dessutom växer den "globala medelklassen". Och enligt OECD kommer den till 2020 ha ökat till 3,2 miljarder människor. På tillväxtmarknaderna ser vi en växande medelklass som har en ökande disponibel inkomst som de använder för att utforska det globala konsumtionssamhället.

Allt fler ska bo, resa, äta, leva livet och shoppa. Med allt större köpkraft. När efterfrågan ökar har skogen en nyckelroll att kunna erbjuda hållbara förnyelsebara alternativ; mjukpapper, förpackningar och bostäder.

Dessutom forskas det på en rad möjliga nya användningsområden inom kläd- , hushålls - och hygienbranschen – alla baserade på förnybara material.

Vi dras mot städerna

Befolkningen i städerna väntas växa med 1,84 procent per år mellan 2015 och 2020 enligt WHO. Det driver på efterfrågan på såväl nya bostäder och byggnadsmaterial som smarta förpackningar och metoder för återvinning och minskning av avfallsmängden.

Att bygga i trä är ett suveränt alternativ, då träet fortsätter att binda koldioxid även i sin färdigbyggda form. Trävirke och nya konstruktionsmaterial från skogen väger mindre, är lätta att montera, koldioxidneutrala och förnybara. I tättbefolkade städer kan sophanteringen vara en utmaning. Men det blir lättare med en större andel produkter och för packningar som kan återvinnas, återanvändas och förnyas.

Allt fler ska bo, resa, äta, leva livet och shoppa. Med allt större köpkraft. När efterfrågan ökar har skogen en nyckelroll att kunna erbjuda hållbara förnyelsebara alternativ; mjukpapper, förpackningar och bostäder.
.

Digitaliseringen breder ut sig

År 2015 använder 3,2 miljarder människor innernet (källa: ITU). Digitaliseringen förändrar våra medievanor och påverkar hur vi producerar, levererar, säljer och köper produkter på nya sätt.

Enligt e-barometern, en undersökning som görs av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI research, har e-handels utvecklingen nått en ny nivå de senaste åren och under det tredje kvartalet 2015 ökade e-handeln med 16 procent jämfört med samma period föregående år. De menar att det har skett en strukturell förflyttning mot nätet som inte är konjunkturrelaterad.

Digitaliseringen breder ut sig och möjliggör smidigare och mer lättillgänglig konsumtion via mobiltelefoner, digitala stationer i butik eller upphämtning/leverans av varor. Enligt e- barometerns prognos handlade vi svenskar för 50 miljarder kronor på nätet 2015.

Digitaliseringen är såklart en utmaning för pappersbranschen, då vi allt oftare väljer att konsumera nyheter genom våra smarta telefoner och datorer. Men när det gäller förpackningar och kartong ser det väldigt positivt ut med en ökande efterfrågan tack vare näthandeln.

Nya livsstilar

Ökande inkomster, urbaniseringen, digitaliseringen och tjänsteekonomin påverkar vad vi köper och hur vi lever i en mer rörlig värld. Dessutom ökar antalet ensamhushåll och vi ska hinna med både att göra karriär, vara sociala och förverkliga oss själva genom diverse fritidsaktiviteter och resor. Har man barn ska även de skjutsas eller följas till olika aktiviteter.

Att köpa färdigmat, och ta med sig på språng, är något som bara blir vanligare och vanligare. Och vi gör det allt oftare. I större städer är utbudet stort och livsstilen sådan att många helt enkelt har slutat använda köket för vardagsmaten. Det ställer naturligtvis nya krav på förpackningstillverkare som måste möta upp en ny och större efterfrågan på produkter för portionsförpackad mat och dryck. Men också förpackningar med enkla och säkra stängningsanordningar som man kan stänga och lägga i väskan.

Samtidigt har vi budskapet från klimatmötet i Paris i färskt minne: användandet av fossila bränslen och material måste fasas ut inom en generation. Lösningen är förnybara för packningar. Man kan tänka sig att det skulle vara ännu bättre om vi kunde vara utan för packningar, men de måste finnas för att skydda maten, annars ökar matsvinnet istället.

År 2018 beräknas den globala marknaden för hållbara förpackningar motsvara 244 miljarder USD, eller 1987 miljarder svenska kronor, enligt Smithers Pira.

September 2016

Text: Jenny Kallur Foto: Stora Enso