Inspiration / Kultur och tradition Publicerad: 2018-12-18

I John Bauers skogar

Sagokonstnären John Bauer vandrade i skogarna kring Jönköping och fann inspiration till sina motiv. Troll, älvor och bortbytingar fanns där. Fotograf Mats Andersson har vandrat i samma skogar. Och med dagens kamerateknik sökt fånga Bauers känsla, färgomfång och motiv. Troll, älvor och bortbytingar finns där!

John Bauer föddes 1882 i Jönköping. Redan i tidiga skolåren anade man hans talang när det i skolböckerna trängdes träffsäkra karikatyrer på kompisar och lärare snarare än räknetal och rättstavning. Han hade alltid block och penna med sig. Älskade att låta pennan jobba.

Som 16-åring flyttade han till Stockholm för att studera på Konstakademin. Efter några missade antagningar (och tillsvidarestudier på Althins målarskola) kommer han så äntligen in. På Konstakademien skolas han i den nationalromantiska eran. Där ska betraktaren kunna läsa in något mer i landskapet. Konsten ska inte bara vara naturavbildande, utan mer idébaserad. Naturen är besjälad och det ska synas.

Vildskogarna kallade honom

Med utgångspunkt från föräldrahemmet i Jönköping och sedermera det egna konstnärshemmet utanför Gränna rörde sig John Bauer i skogarna. Till fots, cykel eller med kanot på någon av de många sjöarna.

Hans känsla för detaljer, färg och dramatik gav honom flitigt med uppdrag. Mest känd blev han kanske för sina illustrationer av "Bland tomtar och troll" som kommer ut första gången 1907.

Målmedvetet samlade John Bauer på sig ett förråd av former för att sedan använda när han byggde sina bilder; storslagna granar, mossklädda stenbumlingar, hiskeliga rotvältor, vackra stjärnhimlar och mäktiga åsryggar.

Det var inte studierna i Stockholm eller konstresorna i Europa som formade John Bauer. Det var i vildskogarna kring Vättern konstnären utvecklades. Vildskogarna som alltid kallade honom när han var ifrån dem längre perioder.

Vänliga troll

Alltid med skissblocket under armen. För att göra några snabba streck. Tankar och former som överfördes till målningar i ateljén. Mossiga klippblock och trädens grenar blev troll och kloliknande händer i konstnärens fantasi.

Bilderna är alltid vackra. John såg skogens figurer som vänliga och var förtrogen med skogen och dess invånare. Respekten var ömsesidig.

Ta en stund vid din nästa promenad i skogen. Och bara se dig omkring. Du kommer att se dem; trollen, älvorna och bortbytingarna. För dig att upptäcka. För dig som vill se.

Trollen

Bauertrollen är dumma, men vänliga. Klumpiga och fula, men med snäll och plirande blick. Mossiga stenar har blivit krumma ryggar, med skinn som av lav och mossa. Knöliga stubbar har blivit ansikten med stora näsor. Trollens färger är också skogens färger. Ett medvetet val som understryker trollens roll som naturväsen.

Prinsessorna

Sagoprinsessan är ung, vacker, god och renhjärtad. Långt ljust hår, guldkrona på huvudet. Prinsessan Tuvstarr, den kanske mest kända Bauerprinsessan, är ljust avbildad i kontrast till den mörka skogen.

Träden

Träden i Bauers måleri placerar inte bara in trollen, prinsessorna och djuren i en miljö. De berättar också en helt egen historia. Uttrycksfulla och speciella. Trollen växer ibland nästan samman med stammarna. Vad är verklighet och vad är dikt?

Djuren

All den tid som John spenderade i naturen lär inneburit många möten med skogens djur. Som den ståtliga älgtjuren Skutt som representerar den väldiga och stora skogen i sagan om prinsessan Tuvstarr. Illustrerade med en känsla och dovhet som representerar naturen kring Vättern.

Vill du se och läsa mer från John Bauers skogar?

Läs då boken John Bauers skogar av Mats Andersson. Bauers miljöer fångade med dagens teknik. Dessutom textkapitel om Bauers liv och gärning.

Text: David Söderlind Foto: Mats Andersson