I Götaland finns 100 000 km privata skogsbilvägar. Vägarna finns registrerade i Trafikverkets nationella vägdatabas och det är härifrån som inköpsorganisationer och industrier hämtar informationen för att planera sina virkestransporter från skogen till industrin.
Det är bara ett krux. Informationen stämmer inte. Skogsbilvägarna i nationella vägdatabasen inventerades och klassades senast under 1990-talet. Det betyder att informationen som finns här är 30 år gammal, och under den tiden har det hunnit hända mycket i skogen.
– Virkestransporterna idag är både tyngre och längre än de var för 30 år sedan men standarden på skogsbilvägar har inte riktigt hängt med för att klara av den utvecklingen, berättar Carl Segersson som är logistiker på Sydved.
Gemensamt projekt
I vissa fall har nya skogsbilvägar kommit till, eller gamla rustats upp, men det vanligaste är att vägen inte håller den standard som anges. Skogsbilvägar fixas ofta till i samband med avverkning, men sedan underhålls de inte. Vegetationen växer in i vägbanan, vändplatser slyar igen och bärlagren försämras, vilket kan innebära mycket merarbete för den enskilda chauffören. I slutändan blir det merkostnader som drabbar alla led, även skogsägaren. En studie som har genomförts av Skogforsk visar att den undermåliga informationen om skogsbilvägarna kostar skogsbruket i Götaland 25 miljoner kronor varje år.
– Därför har skogsbranschen startat en omfattande inventering av det befintliga vägnätet. Sydved är en av medfinansiärerna och projektet genomförs av Biometria, säger Carl Segersson.
– Syftet är att få till stånd en objektiv klassning av Götalands skogsbilvägar enligt de krav som branschen har kommit överens om. Förhoppningsvis kommer det också på sikt att leda till en höjning av standarden på skogsbilvägarna. I slutändan kommer det att ge effektivare virkestransporter, både ekonomiskt och klimatmässigt. Samtidigt – och det är jätteviktigt – så höjer vi säkerheten för de chaufförer som transporterar virket från skogsägaren till industrin.
Objektiv inventering
Arbetet drog igång 2019 och i skrivande stund är drygt 60 procent av skogsbilvägarna inventerade.
– Det fina med inventeringen och klassningen är att den görs av en oberoende part. Problemet vi har haft är att åkerierna inte vågar lita på informationen i nationella vägdatabasen. Istället har de fått gå på uppgifter från inköpare och markägare. När inventeringen och klassningen är klar så slipper vi de här diskussionerna.
Men hur kommer inventeringen att påverka den enskilda skogsägaren? Carl Segersson tycker att man ska se klassningen som en möjlighet att utveckla sin fastighet.
– Beroende på hur väl underhållna vägar man har så kommer en del skogsägare att gynnas av den nya klassningen. Men det är ju också ett utmärkt tillfälle att använda informationen som underlag för att förbättra sina skogsbilvägar.
Bedöms i två klasser
När din skogsbilväg har inventerats kommer den att bedömas i två olika klasser: framkomlighet och tillgänglighet.
– I klassen framkomlighet bedöms möjligheten för lastbil med släp att ta sig fram på
vägen med tanke på vägbredd, kurvradie och vändmöjlighet. Framkomlighetsklassen delas in från 1-4. 1 är mycket bra, 2 är godkänd, 3 är godkänd men utan släp, vilket innebär omlastning och 4 är underkänd. Om du får framkomlighetsklass 3 är det dags att åtgärda, eftersom omlastning av virket innebär extra transportkostnader för dig som skogsägare.
Tillgänglighetsklassen är kopplad till skogsbilvägens bärighet i förhållande till årstid och
sträcker sig från A till D. A innebär tillgänglighet hela året, B tillgänglighet utom vid tjällossning, C tillgänglighet utom vid tjällossning och under regnperioder och D att vägen endast är framkomlig vintertid.
– Här handlar det för skogsägaren om både ekonomi och flexibilitet. Att ha en väg som
bara går att köra på under vissa delar av året begränsar skogsägarens möjligheter att göra aktiva insatser i sin skog. Fönstret för avverkning och uttransport av virket blir väldigt litet, resonerar Carl Segersson.
Så skapar du bättre vägar
När inventeringsprojektet är klart, vilket dröjer ytterligare något år, kommer skogsägarna att kunna se uppgifterna när de loggar in på sydved.se/Min skog.
Som skogsägare är du inte tvingad att göra något åt dina skogsbilvägar på grund av den
nya klassningen. Men det lönar sig i längden. Både genom ett bättre netto och ett höjt värde på fastigheten, säger Carl Segersson.
– Om du vill förbättra dina skogsbilvägar – kontakta din Sydvedare så får du hjälp att planera projektet och kontakt med bra entreprenörer. Och när du är klar: meddela Biometria om insatserna så att den nya klassningen kommer in i systemet!