"Kran – ingen anslutning till lyftarmens givarmodul! Kranfunktionerna begränsade." I hytten hos skotarförare Robert Bengtsson, UGB Skogsservice, larmar hyttdatorn för ett fel på kranen. Med bara ett par dagars jobb kvar på ett uppdrag utanför Bjärnum innan det är dags för att flytta till nästa trakt är stillestånd det sista han behöver just nu. Snabbt fotograferar han av felkoden och skickar iväg bilden. Det plingar till i telefonen hos mottagaren ett par mil bort. Snart rycker serviceteknikern ut!
Där på en avverkning utanför Hässleholm står Oskar Bringevik, till synes med hela överkroppen instucken i en skördarhuv. Han är servicetekniker på Ribax, ett företag som specialiserat sig på service för ett flertal maskinmärken inom jord- och
skogsbruk.
– Det är ett kontinuerligt kommunikationsflöde. Jag har nog över 50 samtal och sms om dagen i snitt. Sedan maskinerna blev uppkopplade har det underlättat vårt arbetet mycket, säger han samtidigt som han kliver in i sin servicebuss och plockar fram sin Ipad.
Inom några sekunder får han upp Roberts maskin i gränssnittet.
– Det här är ju en ny maskin så då är det alltid en läroperiod både för oss och entreprenören. Vissa larm är ju vanligare än andra. Det här är första gången vi ser det. Det var nog därför som Robert skickade det till mig så snabbt, skrattar Oskar.
Effektiviserad felsökning
Från sin Ipad ser Oskar exakt vilken del i maskinen som det är fel på och meddelar Robert att det har med automatfunktioner i kranen att göra, men att det går att koppla bort och köra manuellt så länge.
– Han får jobba lite mer för pengen idag, men maskinen behöver inte stå still, vilket är det viktigaste. förklarar Oskar.
Han är nästan klar med maskinen utanför Hässleholm.
– Sedan behöver jag åka förbi vårt lager i Nävlinge för att plocka upp några delar innan vi åker vidare till Robert.
Sagt och gjort. Tre timmar senare är Oskar uppflugen på Roberts skotare utrustad med givarmodul, sladd och en skruvmejsel.
– Har vi inte delen på lager kan det ta ett extra dygn eller maximalt två dygn om det är en ovanlig del som måste skickas från Finland. Annars försöker vi lösa allt över dagen. Och just den här delen av jobbet, själva bytet och skruvandet tar inte speciellt stor del av den totala arbetstiden. Det är väntan på delar och tid i bil som tar mest. Men som sagt, sedan vi kan göra felsökningen via uppkopplade maskiner på distans har vårt arbete effektiviserats otroligt mycket.