Chansen är stor att mjölkpaketet som står som står på din diskbänk har sitt ursprung
i Värmland. Skoghall är nämligen en världsledande kartongtillverkare. Här finns kapacitet att tillverka 900 000 ton kartong varje år.
Över 90 procent av allt material går till export, framför allt till Europa och Asien. I många delar av världen har man svårt att kyla livsmedel, då är det extra viktigt att förpackningarna är så pass tåliga att innehållet klarar en tid utan kylförvaring. De bör också vara stöttåliga.
–I Asien har det blivit populärt att beställa dryck på nätet, det är viktigt att förpackningarna klarar alla transporter, säger Hans Olsson.
Förpackningarna ska också väga så lite som möjligt för att kunna transporteras på ett hållbart sätt och innehållet ska skyddas för att livsmedlet ska klara sig länge, något som bidrar till ett minskat matsvinn.
Efterfrågan ökar inom EU
Cirka 70 procent av allt kartongmaterial som Skoghall producerar är vätskekartong till produkter som mejerier och fruktjuicer. Resten används till torra livsmedel, som exempelvis förpackningar till frukostflingor och frysta ärtor.
Efterfrågan på förpackningar ökar. Inom EU har vissa engångsprodukter av plast förbjudits - vilket ökar efterfrågan på förnyelsebara produkter. Människor blir mer och mer engagerade i hållbarhetsfrågor och gör fler aktiva val för att dra sitt strå till stacken.
– Förnyelsebara förpackningar ger ett betydligt lägre koldioxidavtryck än glas, plast och aluminium. En fiber kan dessutom återvinnas minst sju gånger, säger Hans Olsson.
– Allt fler varumärken vill förknippas med hållbarhet och helheten måste sitta ihop. Därför väljer leverantören av till exempel körsbärstomater att sälja sin produkt i en pappkartong, i stället för i en plastlåda. Arla har valt att satsa på naturfärgade förpackningar (oblekt kartong) till sina mjölk- och filförpackningar för ekologiska produkter för att förstärka budskapet, säger Hans Olsson.